Friday 2 May 2014

Heklede baby-/barnebooties

Har gjort ferdig mitt andre par med baby/barnettøfler i dag, eller booties som det ofte kalles. Denne gangen brukte jeg en helt annen oppskrift, som du kan finne her.  Dette er kanskje det artigste jeg har heklet til nå, og kommer absolutt til å bli flere av disse fremover.

 

Jeg har brukt garnet  Drops Merino Extra Fine. Det er jo salg på drops garn akkurat nå, så har selvfølgelig benyttet muligheten til å bestille mer av dette garnet slik at jeg kan lage flere. Har lovet tøfler til barna til venninnene mine :). Ekstra kjekt å hekle gaver.

 


Jeg brukte heklenål nummer 3,5 og fulgte oppskriften for str 2-3 år (str 5,5). Dette gav en størrelse som var mye mindre enn i oppskriften, så neste gang skal jeg bruke heklenår nr 4 eller 4,5. Tøflene under ble ca. 11-12 cm om jeg ikke husker feil, så jeg hekler en del fastere enn personen som har laget oppskriften. Det overrasket meg egentlig, da jeg som oftest må bruke en heklenål som er 0,5 mindre enn det som står i oppskriften.  



På undersiden av tøflene har jeg brukt Pop-Up antiskli. Ble ikke helt fornøyd med estetikken, da ikke alle rundingene "poppet up" som det stod i forklaringen at de skulle gjøre.  Jeg lot de tørke over natten før jeg "brant" dem i ovnen, men mulig at de kun skal tørke til de ikke er flytende lenger.  Jeg får fortsette å prøve meg frem.

No comments:

Post a Comment